הקשבה כ"דבק חברתי" והאויבים העומדים בדרכה

מרבית האנשים מדווחים על כך שהם מרגישים שלא מקשיבים להם ולא מבינים אותם כפי שהיו רוצים. עובדה זו מעניינת כיוון שכבר לפני יותר מ-60 שנים, קרל רוג'רס, מהפסיכולוגים הבולטים ביותר בעידן הנוכחי טען שהקשבה הינה כלי שיכול לפתור בעיות של מנהיגות , בעיות חברתיות ואף לגרום לשלום עולמי. המחקר מראה שכאשר אנשים חווים הקשבה באיכות גבוהה מתחוללים שינויים עוצמתיים במיוחד. לדוגמא, עובדים שמרגישים שהמנהלים שלהם מקשיבים להם מפגינים ביצועים טובים יותר בעבודה, יצירתיות גבוהה יותר, מדווחים על שביעות רצון גבוהה יותר ופחות שחוקים בעבודתם. כמו כן, אנו מחבבים יותר אנשים אותם אנו תוספים למקשיבים טובים. בנוסף, דוברים אשר חווים הקשבה באיכות גבוה נהיים פחות הגנתיים כאשר הם מביעים עמדה, דבר הגורם להם להיות מודעים לצדדים נוספים בעמדה שלהם אליהם לא היו מודעים קודם לכן. התוצאה של תהליך זה היא עמדות יותר מורכבות ופחות קיצוניות.

אז מדוע אנו לא חווים הקשבה באיכות גבוהה כפי שהיינו רוצים? הסיבות לכך הן מגוונות. סיבה עיקרית כפי שטוען רוג'רס, היא פחד משינוי. לאנשים יש הנחה (לעיתים אף לא מודעת) שאם הם באמת יקשיבו לאחרים הם יצטרכו להשתנות. דוגמא לכך הינה תהליך של ויכוח בו כל צד מנסה לשנות את הצד השני.סיבה נוספת היא שהקשבה דורשת מוטיבציה ואנרגיה שלא תמיד נמצאים לרשותנו. לדוגמא, אנו יכולים לדבר בממוצע 500 מילים בדקה, אולם להקשיב רק ל-250 מילים בדקה. את הפער הזה אנו בדרך כלל ממלאים במחשבות על עצמנו שמונעות מאיתנו להגיע לקשר אמיתי עם המדבר. בנוסף, סטיבן קובי, מומחה לניהול אפקטי, טוען ש"רוב האנשים מקשיבים כדי להגיב, לא כדי להבין".

לשמחתנו, יכולת הקשבה ניתנת לאימון ושיפור. השלב הראשון בתהליך הוא לאמץ עמדה שאנו רוצים להיות מקשיבים טובים יותר הן עבור עצמנו והן עבור הסביבה שלנו. בנוסף, עלינו להיות סלחניים כלפי עצמנו כאשר נגלה בהתחלה (כנראה) שאנו לא מקשיבים טובים כפי שחשבנו מלכתחילה. מבחינה פרקטית על מנת לתרגל הקשבה טובה, כשלב ראשון נסו לא להתפרץ לדברים שאחרים אומרים עד שהם יסיימו את דבריהם (אפילו אם אתם חושבים שיש לכם עצה ממש טובה לתת). שנית, נסו לשקף את מה ששמעתם ("אני רוצה להראות שהבנתי אותך נכון…"). בנוסף, נסו לשאול שאלות שיעזרו למדבר לגלות דברים על עצמו. השאלה יכולה להיות פשוטה כגון "האם יש עוד"? לא צריך להיות פסיכולוג דגול על מנת להיות מקשיב טוב יותר ובכך להגיע לקשר טוב יותר עם הסביבה שלכם. כאשר אני מלמד קורס על הקשבה בפקולטה למנהל עסקים אנשים מדווחים שהם גילו דברים חדשים על חברים ללימודים שלפני כן חשבו שהם יודעים עליהם הכול.

הערך של הקשבה עולה במיוחד בימינו בו תופעת הבדידות תופסת תאוצה. ברחבי העולם כבר מיישמים פרויקטים רחבי היקף בהם מתנדבים מקשיבים לאנשים זרים ברחוב על מנת ליצור קשר וחיבור. לסיכום, אם נוכל לנתק את עצמנו לספר רגעים מהסמארטפונים שלנו וננסה באת להקשיב לאנשים בסביבתנו אנו נתחיל לחוות חיבור עמוק ואיכותי יותר שיטיב הן עימנו והן עם סביבתנו