משמר הלילה – רמברנדט, הולנד מאה 17

תפקידו של אמן בהולנד ובמדינות המערב במאה ה17, היה לתעד דמויות. כאן, תיעוד קבוצתי של מתנדבי המשמר של קפטן באנינג קוך. למעשה, לא מדובר בתמונה לילית, אך מכיוון שכוסתה בלכה כהתה במשך השנים. רמברנדט, שהיה אמן נועז ומתחדש, לא שמר על כללים הנהוגים בציור דיוקן מוזמן, ויצר את הקומפוזיציה לפי הצורך האמנותי  ללא הקפדה על כך שהמזמינים ייראו היטב ויבלטו במידה שווה כמקובל.  כאמן, סידור הדמויות במרחב באופן היוצר דרמה בתנועה, ודגשים מפתיעים באמצעות פיזור האור והצל – הם החשובים! כי הופכים את הקומפוזיציה למרתקת ומרגשת. תיאור דיוקן רגיל, כשההנחייה שפניהם של כל חברי הקבוצה ששילמו מראש יראו היטב – היה כלל שלא יכול היה לעמוד בו. מבחינתו של רמברנדט, "לתמונה כללים משלה והיא מכתיבה לי איך לציירה אני מתבטל כלפי הצורך האמנותי הפנימי שלה"… (גם אם בכך, מסתכן מבחינה כלכלית).                                   

בסמוך לתקופה בה יצר רמברנדט תמונה זו, נפטרה אישתו האהובה ססקיה, המתועדת כאן כדמות רוחנית, קדושה ומוארת. הישג נוסף מגיע עם יצירה זו, כשרמברנדט מצליח להעביר את המסר של קבוצה מלוכדת ומחוברת מעל השוני המפריד בין חבריה – למען מטרה משותפת של השמירה על עירם האהובה – אמסטרדם. השוני בולט בעיקר באמצעות תווי הפנים, התלבושות וכיווני הרומחים והדגלים. המטרה המשותפת באה לביטוי פנימי (לא ויזואלי) שהוא – הסכמתם להתאחד סביב מטרה אחת באהבה ולמעלה מחילוקי דעות.  דמותו של הקפטן גבוהה, רגלו נמצאת צעד אחד לפני כולם והוא מוביל את אנשיו למטרה! בנוסף, מופיעות 2 דמויות בולטות אחרות, האחת לצידו של הקפטן בצבעים בהירים זהובים, השניה מעט מאחור בגווני אדום. דמותו של הקפטן נראית כהיפוכה המוחלט של הדמות שלצידו, כך מעביר רמברנדט את המסר שכדי להצליח, נחוץ צוות של אנשים בעלי תכונות הפוכות, המאפשר להגיע להחלטות של אמת. רמברנדט הרבה לצייר דיוקנאות של חבריו היהודים ואף נושאים מהתנ'ך והיה האמן היחיד שהכיר יהודים היטב  לפני המאה ה19.

בין חבריו היו גם יהודים לומדי קבלה שהעידו עליו שהאור בציוריו מבטא את "האור הגנוז", כוח עליון, כוח הבריאה, ורמזו שלמד עמהם קבלה.

מעניין שבשלב אחר בהיסטוריה, ראה בו היטלר את התגלמות האמן הארי האנטי יהודי…                     

שוב אנו פוגשים דבר והיפוכו – כמו כמו האור והחושך המאפיינים את יצירתו של רמברנדט ואן ריין.